Vid årsskiftet lägger SJ ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå. I april nästa år avvecklas även de reguljära nattågen Göteborg-Jämtland. Resenärer till och från Västkusten (liksom Skövde, Örebro och Västerbro) får därefter byta till nattåget i Stockholm. Undantaget är ett antal veckor i högsäsong, då Snälltågets nattåg till och från Jämtland kör via Göteborg.
Även framtiden för nattågen Stockholm-Jämtland har diskuterats i höst, sedan Trafikverket inte fått de anslag myndigheten begärt. Sedan 2018 får SJ, via Trafikverket, statligt stöd för att köra reguljär nattågstrafik Stockholm-Duved. Sträckan är en av de trafiklinjer, tåg, buss, flyg och färja, som bedöms vara särskilt samhällsviktiga men inte bär sig kommersiellt eller på helårsbasis.
– Vi har ett uppdrag att avhjälpa brister i den långväga kollektivtrafiken, förklarar Dan Lundholm, avtalsförvaltare på Trafikverket.
Enligt höstens budgetförslag får Trafikverket inte de extra pengar verket anser sig behöva för att fullgöra det uppdraget.
– Vi kommer att tvingas göra prioriteringar, konstaterar Dan Lundholm. Det är faktiskt första gången som vårt anslag inte räcker till det anser är motiverat.
Nattågen Stockholm-Jämtland skulle därmed ha kunnat förlora sitt stöd när SJ:s nuvarande avtal för sträckan går ut i december 2025. Trafikverket har varit tydligt med att Gotlandsfärjorna, nattågstrafiken till norra Norrland och vissa inrikes flyglinjer skulle prioriteras, medan bland annat stödet till Tåg i Bergslagen, Norrtågs regionala tåglinjer liksom bussar i norra Dalarna ligger i farozonen.
I mitten av november meddelande emellertid Trafikverket att SJ:s avtal Stockholm-Duved förlängs ytterligare ett år, något som bland andra Östersundsposten var tidiga att rapportera (låst länk). Därmed står det klart att det kommer att gå att åka nattåg till Jämtland året runt åtminstone fram till slutet av 2026. Trafikverket gör bedömningen att sträckan är en viktig och effektiv kollektivtrafik som gör stor nytta, konstaterar Dan Lundholm.
– Vi ser att nattågen ger goda tillgänglighetseffekter.
Till skillnad från Stockholmstrafiken får nattågen mellan Göteborg och Jämtland respektive Umeå i dag inga stödpengar från Trafikverket, utan körs på kommersiell basis. De går med förlust, konstaterar SJ, och därför har bolaget inget annat val än att lägga ner dem.
– Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, förklarade Jan Kyrk, affärschef på SJ, tidigare i höstas till nyhetssajten Järnvägar.nu.
Att Trafikverkets upphandling ska utvidgas till att täcka även stöd till Göteborgståget är i dag inte troligt, konstaterar Dan Lundholm.
– Vi förstår att resenärer kan tycka det är krångligt att behöva byta tåg i Stockholm. Men sträckan Göteborg-Stockholm är trots allt landets allra bäst trafikerade. Det finns de som har större problem.
Det går att bedriva lönsam nattågstrafik till från Jämtland även i dag – utan statliga pengar. Under turistsäsong är intresset bland resenärer stort och tågen ofta fullbokade. I dag kör, utöver SJ, Snälltåget nattrafik från Malmö och Stockholm till Jämtlands- och Härjedalsfjällen. Dessa går emellertid enbart under skid- och sommarsäsong och vissa dagar i veckan. Snälltåget har nyligen också meddelat att de, åtminstone under ett par veckor i sommar, kommer att köra några nattåg via Göteborg.
Protesterna mot neddragningarna av tågtrafiken, både de faktiska och de befarade, har varit kraftiga under hösten. Lokala politiker i Norrland har agerat och nästan 80 000 personer undertecknade en protestlista mot nedlagda Jämtlandståg, vilken har överlämnats till infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD). Även Svenska Turistföreningen drog i höstas i gång en kampanj för att få regeringen att avsätta mer resurser till tågtrafiken. Där krävdes att ”det ska upphandlas nattåg mellan Jämtland och Stockholm/Göteborg varje natt året om.” men också att ”nattågen ska vara fräscha, bekväma och pålitliga.”