I mars förra året anslöt sig STF till den ideella föreningen Skjutsgruppens samåkningsplattform, som nu är en av föreningens medlemsförmåner. Genom plattformen kan medlemmar hitta möjligheter till samåkning med andra medlemmar, inte bara inom STF utan också hos Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och föreningen Skjutsgruppen. I februari ansluter även Scouterna sina medlemmar.
Tanken är att erbjuda en trygg miljö för samåkning där deltagarnas identitet är verifierad genom medlemskapet i respektive förening.
– Det behövs tillit för att samåka och det finns i det svenska föreningslivet, säger Mattias Jägerskog, ordförande i den ideella föreningen Skjutsgruppen.
En som testat och utnyttjat plattformen är Per-Axel Hellman från Sätila öster om Kungsbacka i sydvästra Sverige. Han registrerade sitt konto i samband med att STF gick ut med information i våras och väntade sedan på rätt tillfälle att dela bilskjuts.
– För mig är det sällskapet och miljöbesparingen som är de främsta orsakerna till att samåka, säger han.
När han inte hittade några upplagda resor till de aktiviteter han skulle på valde han att själv erbjuda plats i sin bil, till en vandring med Friluftsfrämjandet där han också är medlem.
– Jag fick med mig en person dit och ytterligare en på vägen tillbaka, berättar Per-Axel Hellman.
Han tycker att verktyget som sådant är lättanvänt, men upplever att det är få – inom såväl STF som Friluftsfrämjandet – som känner till att det finns. Han önskar därför fler informationsinsatser, exempelvis genom länkar i anslutning till evenemang på webben.
Även Sara Berggren, som arbetar med hållbarhetsfrågor på STF, tror att kunskapen om plattformen behöver öka. Enligt enkätundersökningar som gjordes i somras vid några av STF:s boenden kände bara 12 procent av de egna medlemmarna till Skjutsgruppen.
Hittills har omkring 1 600 av STF:s medlemmar öppnat ett konto på plattformen och lagt upp omkring 200 resor. Hur många som sedan har rest är svårt att se. En medlem som erbjuder plats i sin bil kan ha allt från noll till fyra medresenärer.
Sara Berggren tror att det krävs en ordentlig ökning av både antalet anslutna medlemmar och mängden inlagda resor för att sannolikheten för en skjutsmatchning på olika resmål i sin tur ska öka.
För STF:s del är förhoppningen med Skjutsgruppen dels att minska klimatavtrycket från medlemmarnas bilresor genom att fler åker i varje bil, dels att öka tillgängligheten till platser som är svåra att nå med
kollektivtrafik för de som saknar eget fordon.
Föreningen följer klimatavtrycket från de resor som görs till ett antal pilotboenden och kunde förra året se hur utsläppen från resandet ökade i stället för att minska. Den främsta orsaken uppges vara utmaningarna med tågtrafiken i norra Sverige, vilket visar sig i att tågresorna minskade medan resandet med bil och flyg ökade. I projektet Klimatelefanten arbetar STF med att hitta och hantera de största hindren för ett klimatsmart resande.
– Vi vet att många medlemmar är intresserade och vill resa klimatsmart, säger Sara Berggren.
För 2025 har STF fått medel från Svenskt Friluftsliv för att bland annat fortsätta arbeta med Skjutsgruppen och flera kommunikationsinsatser finns planerade.
– Det här är något nytt, men om folk börjar använda det och tycker att det är smidigt kan det växa, säger Sara Berggren.
Hos Friluftsfrämjandet har hittills 1923 medlemmar öppnat ett konto på plattformen och lagt in sammanlagt 613 resor. Föreningen marknadsför plattformen bland annat i samband med de aktiviteter som annonseras på deras webbplats, samt via nyhetsbrev och sociala medier. I ett mejl till Turist skriver föreningens presstjänst att användandet av plattformen ska utvärderas under våren.
Mattias Jägerskog hoppas att användningen av plattformen ska öka och att fler får upp ögonen för samåkning.
– Det är ganska långa resor som STF-arna gör. När man åker till fjällen eller något av STF:s boenden kan man fundera på om man har en ledig plats i bilen. Så fort vi samåker sänker vi utsläppen och sparar pengar.