74 meter lång och 11,5 meter bred, ett smäckert skrov i stål och med tre master där den högsta reser sig 43 meter över däck. I år fyller fullriggaren af Chapman 137 år. Hon byggdes i Whitehaven på den engelska västkusten och stod färdig 1888.
Under irländsk flagg och namnet Dunboyne seglar hon kors och tvärs över de sju haven i nästan 25 år, med kol, spannmål, järnvägsräls och mycket annat i lasten – inte så snabb men trygg och sjötålig. 1915 köps hon in av rederiet Transatlantic i Göteborg för att bli skolfartyg. Hennes tidigare svarta stålskrov målas vitt och hon döps om till GD Kennedy, efter rederiets ordförande.
Läs också: Öde skepp i väntan på ny hyresgäst
När hon 1923 säljs vidare till Försvarsmakten och svenska Marinen har GD Kennedy hunnit segla motsvarande nästan tio varv runt jorden. Sommaren 1924 ligger skolskeppet vid örlogsvarvet i Karlskrona, denna gång omdöpt till HMS Chapman, efter 1700-talets store skeppsbyggare Fredrik Henrik af Chapman. Besättningen räknar 270 man, varav runt 200 är skeppsgossar under utbildning.
1937 gör af Chapman sin sista resa som örlogsfartyg. I Stockholm tas seglen ner för allra sista gången. Andra världskriget bryter ut och skeppet byggs om till logement för inkallad personal. Efter kriget är af Chapmans framtid hotad. Hon anses inte ha tillräckligt stort historiskt värde för att Marinen ska vilja behålla henne. Men visst vore det synd att sälja detta vackra fartyg till skrot! Många röster höjs om att staden borde ta över skeppet, som blivit en omtyckt siluett på Stockholms ström.
1947 övertar Stockholms stadsmuseum af Chapman från militären för den symboliska summan 5 000 kronor. Men ska staden ha råd med underhållet av en fullriggare måste intäkter till. Bäddar finns ju redan ombord – och ett vandrarhem behövs i huvudstaden. Svenska Turistföreningen tillfrågas, är mycket intresserad och 1949 invigs vandrarhemmet af Chapman. Fartyget har fått bästa tänkbara förtöjningsplats vid Skeppsholmens västra strand.
Möjligheten att få sova ombord på en fullriggare, mitt emot Kungliga slottet i Stockholm, lockar många. Men tidens tand gnager och det sliter på en gammal dam att vara populär. 2006 påbörjas en totalrenovering, såväl utvändigt som invändigt. Två år senare är fullriggaren tillbaka vid sin kaj på Skeppsholmen, efter en upprustning och ombyggnad som kostat ägaren Stockholm stad 120 miljoner kronor.

”Det fanns bara två alternativ, skrotning eller renovering”, säger dåvarande STF-ansvarig Catharina Hård af Segerstad i en intervju i tidningen Turists nummer 3 2009. Och fint blir det. ”Vacker som en svan, närmast drottninglik, med nya hytter, glänsande mässig och komplett rigg”, beskriver tidningens reporter lyriskt.
STF-vandrarhemmet Af Chapman & Skeppsholmen fortsätter att erbjuda boende, dels ombord på skeppet, dels i hantverkskasernen från 1800-talet på landbacken strax intill. Fullriggarens smäckra skrov med sina tre master ligger stadigt förankrad mitt emot Kungliga slottet. Tills det 2021 är dags för en ny renovering av rigg och däck, och skeppet bogseras till varvet på Beckholmen strax intill. 2022 är hon tillbaka, men en välbehövlig renovering av skrovet är inte långt borta.
Staden vill se en rejäl höjning av hyresintäkterna, och önskar dessutom mer aktivitet ombord, helst året om och sådant som än mer kan komma stockholmarna till godo. Förhandlingarna med Svenska Turistföreningen strandar och våren 2025 söker staden efter en ny hyresgäst. Af Chapman är i dag en världens äldsta bevarade fullriggare – och för första gången sedan 1888 är det nu ingen som trampar hennes däck.
(Källor: Stockholms stads fastighetskontor, tidningen Turist nr 3–2009, tidningen Båtklassiker nr 4–2024)