Annons

Turist ökar i räckvidd

Allt fler läser tidningen Turist. Det visar Orvesto Konsuments mätning av räckvidd för helåret 2024.

Turists omslag 2024.

Orvesto Konsument är Sveriges största medie- och målgruppsundersökning och utförs tre gånger per år av undersökningsföretaget Kantar. 40 000 slumpvis utvalda personer i åldrarna 16 – 80 år tillfrågas om sina konsumtionsmönster, sin livsstil och användning av olika medier.

Till skillnad från mätningen av en tidnings upplaga visar Orvesto Konsument hur många som faktiskt har läst tidningen, genom prenumeration, hos tandläkaren, lånad av en granne eller kanske när den legat framme på exempelvis ett vandrarhem.

Nu är de tre mätningarna för helåret 2024 sammanställda och visar att Turist ökar sin räckvidd till hela 222 000 läsare.

En graf som visar utvecklingen i räckvidd och upplaga för tidningen Turist 2015-2024.
Turists räckvidd vänder uppåt igen, enligt Orvesto Konsument.

Mellan 2015 och 2021 hade tidningen en uppåtgående trend i räckviddsmätningarna, men tappade något under 2022 och 2023.

Den tryckta upplagan har även den minskat sedan 2021, främst beroende på minskat medlemsantal i Svenska Turistföreningen men också på grund av att en del väljer att avsäga sig sin tryckta tidning för att i stället läsa den digitalt.

Att räckvidden i Orvesto Konsument nu ökar visar att innehållet i Turist uppskattas av målgruppen och att många vill läsa tidningen – oavsett distributionsform.

Räckvidd frilufts-, rese- och kulturmagasin 2024

  • Magasin 365 (Naturkompaniets kundtidning): 242 000
  • Turist (Svenska Turistföreningens medlemstidning): 222 000
  • Sveriges Natur (Naturskyddsföreningens medlemstidning): 174 000
  • Vagabond (Prenumererad): 121 000
  • Tidningen Vi (Prenumererad): 121 000
  • Friluftsliv (Friluftsfrämjandets medlemstidning): 83 000
  • Allt om resor (Från 2025 enbart online): 79 000