Annons

Vinterns frimärken en hälsning från fjällen

Fjällvärlden står i fokus när Postnord släpper årets fjärde upplaga av temafrimärken. Frimärken i säsong har blivit viktigare för brevskrivarna – i den mån de alls används.

Postnords nya frimärksserie Till fjälls
Vinterns frimärken har fjällmotiv. Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars. Montage i Canva.

Lapporten, Saltoluokta fjällstation eller Storsylens mäktiga topp. Från och med i dag kan dessa motiv utgöra inte bara framsidan på vykortet från fjällvärlden, utan även pryda utrymmet ovanför adressen. När Postnord släpper vinterns frimärksmotiv är temat nämligen Till fjälls.

– Vi var ute efter ett vintertema och tyckte att det var dags för fjällaktiviteter, berättar Stina Olofsdotter-Miltell som är frimärkschef på Postnord.

Läs mer: Här är vinterns bästa turområden

Arbetet med att ta fram nya frimärken börjar med att temat bestäms i Postnords frimärksråd, bestående av åtta personer och med företagets Sverige-vd som ordförande. Därefter går projektet vidare till en mindre arbetsgrupp för research, formgivning och utgivning. Hela processen tar cirka ett år.

– Vi är ganska noga med att skapa våra teman på ett genomtänkt sätt. Frimärkena ska vara representativa för Postnord, Sverige och spegla ett tema i tiden.

I arbetet med fjällvärldens frimärken har bland andra Svenska Turistföreningen rådfrågats och pekat ut Saltoluokta fjällstation som ett av motiven. ”En plats som årligen besöks av tusentals vandrare och skidåkare från hela världen” står det i Postnords beskrivning av märkena.

Postnord frimärke föreställande naturum Abisko med lekande barn i förgrunden och Lapporten i bakgrunden.
Lekande barn framför naturum Abisko, med Tjuonavagge/Lapporten i bakgrunden. Illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars Foto: Gustaf Öhrnell Hjalmars

På ett annat märke syns lekande barn framför naturum i Abisko, med Tjuonavagge/Lapporten i bakgrunden. Många kommer också att känna igen den stiliserade bilden av Storsylens snötäckta topp. De övriga två märkena skildrar ett hundspann och skidåkare längs en kryssmärkt led.

Det här tror Stina Olofsdotter-Miltell kommer att tilltala många brevskrivare i vinter. Hennes känsla är att människor blivit mer noggranna med helheten, när antalet fysiska brev har minskat.

– Frimärkets roll på breven har kanske förändrats. Brevskrivarna lägger mer och mer möta på att frimärket ska passa. De vill ha märken efter säsong.

Postnord går inte ut med någon exakt upplaga, men fjällfrimärkena kommer att tryckas i några miljoner exemplar. De kommer att finnas tillgängliga hos ombuden fram till mars-april nästa år och därefter i mån av tillgång även under nästa vinter.