Det har varit en jobbig vecka, medger Marit Sarri, områdeschef för STF i Norrbotten, men påpekar att det i Abisko ofta händer saker som ställer förberedelser på ända.
– Ja, så är det. Vädrets makter är starkare än oss. Vid minus 22 stänger vi liften och stormar kan också ställa till det. Så det är också en vardag.
Urspårning på Malmbanan den 17e december orsakade stora skador på banan och stängde helt av trafiken mellan Abisko Östra och Narvik. Sista helgen i februari släppte Trafikverket på godståg på banan, men då skedde ett nytt haveri.
Persontågstrafiken beräknas komma igång på de avstängda delarna först sista veckan i maj. Enligt Trafikverket är persontrafiken känsligare för störningar. ”Vi vill inte tvingas till evakueringar där det kan vara långt till närmaste väg”, säger sektionschefen Simon Sunna, på Trafikverkets webbsida. ( Persontågen satte igång redan den 14 mars, reds anm)
Idag har man en lösning, som man hoppas ska fungera framåt, som innebär att nattågen söderifrån går till Boden, där passagerare får byta till dagtåg. Ett tåg per dag går till Abisko turiststation, och vidare till Björkliden där det vänder. Ytterligare ett tåg går enbart till Abisko Östra och därifrån går buss till turiststationen.
– Det är kallt häruppe, och under den här första tiden har det inte fungerat optimalt. Gästerna har fått stå och frysa i väntan på bussen i mer än en timme. Men med framförhållning och planering bör våra gäster klara sig med detta, säger Marit Sarri.
Störningar berör förstås resenärer till hela området, Gällivare och Kiruna liksom STF:s andra anläggningar som Kebnekaise, Saltoluokta, Ritsem och stugboenden utmed bland annat norra Kungsleden. Marit Sarri är främst kritisk till det hon ser som Trafikverkets bristande framförhållning.
– Det har fattats beslut vecka för vecka och besked har kommit väldigt sent.
För turiststationen i Abisko är det en särskilt olycklig tid att drabbas av tåghaveriet. Norrskensturismen är fortfarande är kvar, med många utländska gäster, samtidigt som skidturismen sätter igång.
– Långväga norrskensgäster, från Indien, Brasilien och USA, kommer med flyg och påverkas inte lika mycket. Men en stor andel nordeuropéer vill åka klimatsmart med tåg. Och vi ser också nu att skidåkarna är på väg. Det är jätteroligt, förstås. Men vi pratar om en 15 procentig minskning av bokningarna jämfört med förra året, säger Marit Sarri.
Beror bokningsläget bara på tågurspåringen?
– Det är svårt att säga exakt vad det beror på. Vi har ju oroligheter i världen och en lågkonjunktur som också kan avspegla sig i bokningsläget.
Enligt uppgift har skidanläggningarna i Riksgränsen och Björkliden inte ha påverkats av urspårningen.
”Det har fungerat bra med ersättningstrafik och det har inte blivit några avbokningar än. De som vill besöka oss behöver hitta andra lösningar med flyg eller bil”, säger Christophe Risenius, marknadschef på Lapland Resorts som driver skidanläggningarna i Björkliden och Riksgränsen, till DI.se.
STF:s Marit Sarri ser också en generell ökning av intresset för norrskenssäsongen under årets mörkaste månader. Norrskenet kommer att vara särskilt spektakulärt i ett par år framåt, på grund av ökad aktivitet spå solen.
– Folk söker det unika, de kommer för mörker och snö och norrsken. Vi ser egentligen ingen avmattning på det intresset. Och det berör inte bara Abisko, utan även Kiruna och övriga Lappland.
Just nu samverkar Vy tåg, som trafikerar sträckan, Trafikverket och besöksnäringen, för att ersättningstrafiken ska fungera tills banavbrottet är lagat. Trafikverket har meddelat att tågbanan inte kommer att vara användbar för persontrafik förrän i maj.
– Nu ska vi steppa upp om det är ersättningstrafik som gäller. Det ska vara en ersättning som är värd namnet. När man ser haveriet, ja vi har försökt att ha överseende, och det har våra gäster också haft. Självklart har vi förståelse för att LKAB måste komma fram med malmen. Men vi måste också finnas på den kartan. Besöksnäringen är så viktig för oss här uppe, så många är beroende av det. Vi finns här på samma premisser som LKAB.
Och hur går det då med den stillastående linbanan i Abisko?
– Vi tog ner rullbatteriet i söndags och transporterade till en mekanisk verkstad i Kiruna, som vi hoppas ska kunna laga den. I den bästa av världar är den på plats i början på nästa vecka (läs 4-5 mars, reds anm.) Linbanan påverkar särskilt norrskensgästerna. Vi försöker kompensera och informera. Vi har också generösare av- och ombokningsvillkor på grund av det som hänt.
Och branden?
– Det var en mindre brand som startade i ett elskåp under köket, där kylar och frysar finns. Konsekvenserna blev bland annat en nedriven vägg, sanering och att 70–80 gäster fick evakueras från matsalen. Men verksamhetsmässigt så klarade vi av det bra, säger Marit Sarri.
Vilken vecka!
– Ja, det har varit lite jobbigt, men många av arbetsuppgifter är egentligen vanliga på en fjällstation. Den här veckan känns mycket bättre. Det blir en vardag även när det händer oväntade saker. Det handlar om att kontakta gästerna. Det blir förstås ett ekonomiskt avbräck, men vårt främsta fokus är att få gästerna nöjda ändå.