Inför höstens budget har Trafikverket begärt mer pengar för att kunna fortsätta upphandla nattågen Stockholm- Jämtland respektive -Narvik, det vill säga stötta trafiken med statliga pengar för att säkerställa regelbunden trafik året runt.
Trafikverket förklarade också inför budgetbeskedet att om myndigheten inte fick tillräckligt med pengar så skulle upphandlingen av Jämtlandstrafiken prioriteras bort först.
Tidigare i höstas aviserade också SJ, som i dag kör nattåg på sträckorna Göteborg– Jämtland och Göteborg – Västerbotten, att trafiken upphör nästa år om inte även den får statligt stöd, vilket den inte har haft hittills.
Protesterna mot de befarade neddragningarna i trafiken till och från Jämtland och Västerbotten, har varit många, bland annat från STF. Men uppropen om att rädda nattågen har inte påverkat regeringen.
I höstbudgeten som presenterades den 19 september får Trafikverket 194 miljoner kronor mindre än begärt nästa år till upphandling av färje-, flyg, buss- och tågtrafik. Detta kommer med all sannolikhet leda till nedskärningar av trafiken.
– Den här budgeten lirar inte med den stora viljan att resa med nattåg i Sverige, vare sig man ska turista, arbetspendla eller hälsa på släkten, säger STF:s generalsekreterare Maria Ros-Hjelm.
– Förhoppningsvis räcker de pengar regeringen sätter av till nattågen mellan Narvik och Stockholm, men den här budgeten räddar inte nattågen mellan Stockholm, Västsverige och Norrlandskusten/Jämtland.
Uteblivet statligt stöd till vissa nattågslinjer behöver inte betyda att de försvinner helt. Under turistsäsong finns underlag för att på kommersiell basis köra nattåg till exempelvis Jämtland, vilket bland annat Snälltågets satsningar under högsäsong bevisat.
Däremot pekar mycket på att den regelbundna året-runt-trafiken med nattåg till Jämtland kommer att försvinna, liksom de direktgående nattågen mellan Göteborg och Västerbotten.
Läs mer: ”STF agerar för att rädda nattågen”.