I december drar SJ in nattågen mellan Göteborg och Umeå. Resenärer från Västsverige får därefter byta i Stockholm. Efter vintersäsongen i fjällen tas även nattåget mellan Göteborg och Jämtland bort.
– Vi vill gärna fortsätta att köra nattåg mellan Göteborg och Jämtland men trafiken är olönsam. Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ, till nyhetssajten Järnvägar.
Nattågstrafiken mellan Stockholm och norra Sverige har upphandlats, vilket innebär att det tågbolag som vunnit uppdraget att köra tågen också får ett ekonomiskt stöd från staten. Däremot ges inga bidrag för nattrafiken Göteborg – Norrland (som bland annat även stannar i Skövde och Örebro).
Nu väljer alltså SJ, som tilldelats dessa sträckor, att slopa nattågen. Beslutet har mött mycket kritik. Ett privat initiativ, ett upprop till infrastrukturminister Andreas Carlson om att även Göteborgstrafiken bör inkluderas i upphandlingen av nattåg, samlade på bara några dagar över 55 000 underskrifter.
– SJ:s beslut är jättetråkigt. Det påverkar väldigt många resenärer som får längre och mer obekväma resor med byten i Stockholm, säger Linnea Granqvist som drog igång uppropet, till sajten Järnvägar. Hon bor i Östersund och tar ett par gånger om året nattåget till Göteborg för att hälsa på släkt och vänner.
– Det är många som är frustrerade. Folk som bor här, folk som flyttat hit och turister som vill hit ska ha rätt till klimat- och miljövänliga resor och inte hänvisas till bil eller flyg, säger Linnea Granqvist.